Motivovaný žák je sen každého učitele!
Dle mého názoru je motivace nejsilnějším faktorem k efektivnímu procesu učení. I žáci, kteří nemají vždy výborné výsledky dokáží pracovat velmi zaujatě.
Během své učitelské praxe měním své přístupy a styly stejně jako každý učitel, který získává zkušenosti. Vlastně přiznávám, že nyní je motivace hlavní složkou při zadávání studentských prací. V tomto článku si dovoluji napsat několik svých poznatků, které využívám v praxi pro zefektivnění učebního procesu žáků.
1) Nebýt SUPERHRDINA
Asi tím nejhlavnějším se mi osvědčilo nebýt superhrdina. Snažím se v žácích tímto probudit pocit, že opravdu potřebuji pomoc při řešení nějakého problému. Žáci musí poznat, že jsem partner ve vzdělávání a nejsem všemohoucí a všeznalý učitel. Prostě potřebuji parťáky ke svému výzkumu dané problematiky.
Jako příklad mohu uvést jednoduchou situaci na téma Kyberbezpečnost.
Na začátku probíraného tématu mohu nastínit situaci, že jsme zapomněli kód k telefonu a snažíme se přijít na možnost odemknutí. Jak je možné odemknout smartphone nebo osobní počítač?
Jednoznačně se všichni vrhnou do práce. Ve dvojicích diskutují, vyhledávají na internetu, využívají veškeré prostředky, aby možnosti potrvdili nebo vyvrátili. Následně se ponoříme do debaty na téma úrovní zabezpečení. Já mohu nyní nastraženým uším už třeba frontálně dovysvětlit to, co jsem zamýšlel. Protože řešení není černobílé, děti velmi soustředěně poslouchají a vnímají.

2) Propojení s PRAXÍ
Asi všichni vzpomínáme na to, že jsme se někdy učili to, co nemá pro běžný život extra potřebu. V tomto případě velmi dobře funguje propojení s praxí. Žáci pracují motivovaně pokud jim nastíníme příklad z reálného života a kde se dané vědomosti a dovednosti dají naplno využít.
V informatice bývá neoblíbeným tématem programování. Jakmile začneme probírat tuto disciplínu, tak někteří žáci začnou upadat do mdlob.
Jak tedy namotivovat do programování?
Skvěle se mi osvědčilo dětem ukázat sílu např. grafického programování, kde nemůže soutěžit člověk s tužkou a papírem v ruce, proti počítači. Krásným příkladem je opakování geometrických tvarů, které se opakují pod určitým úhlem. Je to jasná ukázka, že člověk nemůže soutěžit s počítačem v rychlosti kreslení. Jako ukázku přikládám print obrazce jako zadání práce.

3) Vesele stanovená MOTIVACE?
Zapojte humor - smích je skvělý motivátor. Když se žáci smějí, jsou otevřenější a uvolněnější v celém vzdělávacím procesu. Vždyť i my dospělí se rádi zasmějeme. Není přeci jednoduché třeba 7 hodin denně poslouchat učitele a být vzorný :)
Nemyslím si, že bych zde představil něco překotného, ale chtěl bych upozornit, že tyto 3 body velmi dobře fungují. Samozřejmě záleží na spoustě aspektů učitele. Jaké má charisma, smysl pro humor, vyjadřovací schopnosti a dovednosti... Záleží také na skupině žáků se kterými budete pracovat, ale jsme "profíci":)...